maanantai 5. huhtikuuta 2010

Lettuja, monsieur?

Lettuja maustepippurilla ja voilla
V ei koskaan herää ennen minua. Paitsi nyt, kun aikaero vielä sekoittaa rytmit. Kun aamukuudelta vasta availin silmiäni V tuijotteli jo minua uteliaana:

" Minä haluaisin tänä aamuna lettuja. Niitä sellaisia suuria."
"... Tai sitten french toastia...."
"... tai Croque Monsieuria."

"Anteeksi mitä sä sanoit?"

"Niin, että lettuja, ellei niistä ole kovasti vaivaa tai french toastia tai croque monsieuria."


Kun V oli toistanut croque monsieur kolmesti ja selittänyt, että se on pariloitu juusto-kinkkutoast aloin olla jo jokseenkin hereillä.

Talossa ei ollut palaakaan paahtoleipää, joten paistoimme lettuja. Käytin lettuihin kaiken lopun maidon ja toivoin, että lounasvieraat eivät halua maitokahvia. Kaikeksi onneksi olin ostanut maustepippuria.

V nimittäin haluaa aina lettunsa maustepippurilla, voilla ja hippusella suolaa. Olen oppinut hänen tapansa, mutta ilman lisättyä suolaa.

Kokeilkaapa joskus huviksenne, toimii koukuttavan hyvin.





12 kommenttia:

Petra / Patalintu kirjoitti...

Kotitehty vadelmahillo ja vaniljajäätelö (kaupan malli kelpaa) toimii mulle.
Itse keitelty mustikkasiirappi on myös hyvää :)

pinea kirjoitti...

Hahaa, olen melkein V:n linjoilla - mutta minulle riittää pelkkä (suolainen) voi! Ensi kerralla kyllä kokeilen pippuria. Mutta maustepippuria? Täytyy käväistä maustemyyjän tykönä.

Croque monsieur on ihanaa. Ja croque madame myös, siis se joka on saanut hatukseen paistetun kananmunan :)

Merituuli kirjoitti...

minä rakastan omenahilloa letuilla eniten. eikä missään tapauksessa kermavaahtoa, siitä en pidä. letut saisivat olla mieluiten pitsireunaisia :).

suolaisena menee nokkosletuissa savukalatäyte.

Nelle kirjoitti...

Patalintu: tosiaan, vanilijajäätelö oli lapsuuteni suosikki! Miten olin ihan unohtanut sen... :)

Pinea: se toimii tosi hyvin, koska maustepiuppuri on niin aromikas, eikä oikeasti mikään pippuri. Maustepippuri sopii myös ihanasti jälkiruokiin ja esim. mansikkapirtelöön. Sillä on yllättävän monta käyttökohdetta.

Merituuli: oih, niin sä olit näitä suolaisten lettujen mestareita. Mun pitää varmaan koittaa sun nokkoslettuohjetta kun kevät koittaa. Jo lapsena olin kiinnostunut nokkosen laittamisesta ja sain ylipuhuttua hoitotätini tekemään nokkoskeittoa. Ilmeisesti emme kumminkaan syöpänneet sitä kunnolla tai jotain, koska muistelisin sen olleen jotenkin kitkerää. Mutta siitä lienee aikaa jo 15v tai enemmän, ei ole ihan kirkkaana mielessä, kieltämättä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Lettujen kanssa kannattaa kokeilla myös Nutellaa ja banaaniviipaleita. Tai sitten sitruunasta puristettua mehua kera sokerin. Nam!

- Siiri -

Heli kirjoitti...

Vattuhillo on parasta :) Ja lätyt sokeroituina, kiitos!

Noita croque monsieureja onkin pitänyt laittaa, hyvä, kun tuli muistutus, ensi viikonloppuna löytynee aamiaispöydästämme :)

Nelle kirjoitti...

Mahtavia vinkkejä. Äänestys taisi päättyä tänään, huomenna näemme siis, mikä on letun paras lisäke ;)

Näitä tänne jätettyjä loistovaihtoehtoja huomioon ottamatta, tietenkin :)

Anni kirjoitti...

Kerran Irlannissa ollessani söimme lättyjä joiden päällysvaihtoehtoina oli sekä suolaisia että makeita asioita. Kreikkalaista jugurttia ja hunajaa, maapähkinävoita ja banaania (tietty), pestoa, cheddaria ja ehkä jotain muutakin juustoa, tuoreita hedelmiä jne. Ei siis mitään kovin kummallista, muhun vain vetoaa se kun voi valkata kauheesta kasasta mitä ikinä haluu. :)

Kati kirjoitti...

Täällä Wellingtonissa jokaisesta brunssia tarjoavasta ravintolasta saa lettuja banaanilla ja pekonilla! Siis yhdistelmänä. Vaikka aika ennakkoluuloton olenkin, tuota en ole vielä tohtinut kokeilla.

Nelle kirjoitti...

Anni: tuo maapähkinävoi ja banaani on jäänyt mulle mieleen tästä sun kommentista. Pitää kokeilla joku päivä.

Kati: hoho, pekoni-banaani kuulostaa aika omalaatuiselle kieltämättä... Kero sitten mitä tykkäsit, jos satut maistamaan... :)

Anonyymi kirjoitti...

Taalla hollannissa mun mies tekee mulle joskus (kokki :)) pyynnosta hieman ohkaisempia kuin normi hollantilaiset pannekoekjes. Paistetun pekonin paalle kaadetaan taikinaa ja annetaan paistua hetken, kaannetaan ja sen jalkeen paalle pari paksua siivua goudaa. Koko komeuden paalle vaahteransiirappia ja lettu rullalle. Oi etta on hyvaa!

Nelle kirjoitti...

Anonyymi: huh, aika jännittävä yhdistelmä, mutta oikeasti, kuulostaa niin hurjalta että voisi jopa kokeilla ;)

Mun tulee mieleen nyt tästä se kropsu, appenzeller ja kinuskiyhdistelmä - armaan samaa ideaa makean ja suolaisen yhdistämisestä...